JAK NAPISAĆ PRACĘ LICENCJACKĄ I MAGISTERSKĄ


Literatura

Dr Victoria Kamasa

www.logic.amu.edu.pl

  1. Po co czytamy?
  • Co już wiadomo?
  • Jak to definiowano? Do jakich konkluzji dochodzono przy danych definicjach?
  • Jak to badano? Jakie metody wykorzystywano?
  • Co dowiedziono? Jak tego dowiedziono?
  • Jakie pojawiały się problemy? Jak sobie z nimi radzono?
  • Jakimi teoriami/tezami/pojęciami się posiłkowano? Jakie było ich źródło?
  1. Po co cytujemy?
  • umieszczenie naszych badań w kontekście;
  • prezentacja przyjmowanego rozumienia pojęć;
  • uzasadnienie przyjmowanego podejścia;
  • ułatwienie Czytelnikowi zrozumienia:
    • badań;
    • metod;
    • wyników.
  1. Kiedy cytujemy?
  • ZAWSZE, kiedy:
  • przytoczony fragment jest przepisanym sformułowaniem (także gdy tłumaczymy) [CYTAT];
  • opisywany pogląd/stanowisko/wiedza nie jest naszego autorstwa (skąd wiemy to, stuff co piszemy) [PRZYWOŁANIE].
  1. Co cytujemy?
  • literaturę naukową J:
  • artykuły z czasopism naukowych (recenzowane, wydawane przez jednostki naukowe);
  • monografie naukowe (recenzowane);
  • prace doktorskie i habilitacyjne (część dostępna w repozytorium);
  • zbiory pokonferencyjne i okazjonalne;
  • encyklopedie, słowniki, leksykony (dla dziedziny);
  • podręczniki akademickie;
  • raporty z badań (np. CBOS).
  1. Czego nie cytujemy?
  • WIKIPEDII!!!;
  • artykułów z czasopism popularnonaukowych oraz gazet;
  • książek popularnonaukowych;
  • definicji z ogólnych słowników i encyklopedii (zwłaszcza kluczowych pojęć teoretycznych);
  • poradników, samouczków itp.
  1. Jak czytamy?
  • porządkowanie wiedzy:
    • notatki z wątkami pracy;
    • zaznaczenia z opisem;
    • pliki do określonych tematów z cytatami;
    • menadżery bibliografii [CITAVI];
    • mapy myśli;
  • porządkowanie bibliografii:
    • Word;
    • menadżery bibliografii.
  1. Jak szukamy?
  • słowa kluczowe;
  • kluczowi autorzy;
  • cytowani istotni dla nas autorzy;
  • występowanie określonych słów w tytule/tekście.
  1. Gdzie szukamy?
  • Google scholar:
    • szczególnie: kto cytuje;
  • katalogi bibliotek;
  • baza zawartości polskich czasopism:
    • podział chronologiczny;
    • http://mak.bn.org.pl/cgi-bin/makwww.exe?BM=03&IM=01&WI=BARTMInSKIbFLORIANbAU&NU=03&CE=1&DD=16,
  • katalog czasopism (anglojęzyczne):
    • tytuł, element tytułu;
    • przeglądamy artykuły z interesującego nas czasopisma LUB
    • szukamy konkretu w interesującym nas czasopiśmie;
    • http://atoz.ebsco.com/Search/5510;
  • bazy artykułów z wielu czasopism:
    • EBSOhost;
    • SCOPUS;
    • sprytne wyszukiwanie;
  • bazy danych:
    • Web of Knowledge;
  • bibliografia tego, co już czytaliśmy.

 

Piszemy pracę

Dr Victoria Kamasa

www.logic.amu.edu.pl

  1. Jako że sposób postrzegania stanowi jeden z czynników determinujących użycie ww. leksykonu słownego
  • Przy zdaniach mówiących coś o świecie:
    • znamy ich źródło i je podajemy;
    • nie piszemy takich zdań ;).
  • Wyrabiamy sobie nawyk wewnętrznego pytania: Skąd to wiadomo?, jeśli nie wiem, nie piszę.
  • Próbujemy czytać jak złośliwy recenzent – na co mógłby zwrócić uwagę, co skrytykować, co podważyć.
  1. ?Jak powszechnie wiadomo, każdemu uczącemu się języka obcego zdarzają się błędy i pomyłki??
  • Unikamy ogólnych stwierdzeń bez pokrycia.
  • Na listę zakazanych trafiają także:
    • jak powszechnie wiadomo;
    • wszyscy wiemy/każdy wie itd.;
    • powszechnie (znana teoria, uznany językoznawca) itd.;
    • w sposób naturalny/oczywisty;
    • jest naturalne/oczywiste/powszechnie przyjmowane;
    • jak logicznie wynika z?
  1. Podział może nie pokrywać się z ogólnie przyjętymi w literaturze kategoriami, lecz jest konieczny, aby wynik badań nie był zakłamany
  • Stosujemy określenia z języka naukowego J:
    • zakłamanie wyników przez niewłaściwy dobór próby ma swoje określenie (obciążenie) i takiego określenia używamy.
  1. Ważnym punktem pracy będzie społeczność francuska zamieszkująca środowiska związane z badanym zjawiskiem
  • Zwracamy uwagę na precyzyjny dobór słów:
    • czy podmiot zdania może wykonywać czynność wskazywaną
      w orzeczeniu;
    • czy dana cecha/czynność odnosi się tylko do ludzi.
  1. Podświadomie czujemy już jako nastolatki, na podstawie rozmowy z przedstawicielem przeciwnej płci, że choć mówimy o tym samym, mówimy w zupełnie różny sposób
  • Nie piszemy felietonu, tylko pracę naukową.
  • Nie używamy bez pokrycia formy „my”, „oni” itp. niech zawsze będzie dokładnie wiadomo, o kogo chodzi.
  1. Głównym zagadnieniem tej pracy jest weryfikacja hipotezy: czy i w jaki sposób osoby wypowiadające się na forach wprowadzają zapożyczenia do języka polskiego. Badanie ma również na celu próbę wykazania, czy rodzaj i tematyka forum ma wpływ na częstotliwość używania w nim zapożyczeń
  • Uważamy na precyzję w zdaniach.
  • Temat badań to tłumaczenia, cel ? poznanie specyfiki itd.
  • Hipoteza to twierdzenie, nie pytanie.
  • Wskazujemy, wykazujemy że nie czy.
  1. Zgodnie z założeniami prawa relatywizmu językowego autorstwa amerykańskich etnolingwistów E. Sapira i B. Whorfa
  • Dbamy o dokładność tego, co piszemy:
    • prawa nie mają założeń ? założenia mają teorie;
    • przy cytowaniu konkretnych ustaleń ? zwracamy uwagę na ich nazwy własne.
  1. ?Określenia używane przez sportowców o sportowcach wspaniale obrazują relacje między sportowcami tych samych lub innych dyscyplin sportowych??
  • Unikamy tak silnych zdań twierdzących, zwłaszcza w kwestiach, których nie jesteśmy pewni.
  1. Nie można zlekceważyć faktu, że język niemiecki będzie miał swe odbicie w popełnionych błędach
  • Unikamy modalności bez pokrycia:
    • skąd wiadomo, że trzeba/należy/nie można.
  • Zamiast tego odnosimy się do naszego działania:
    • w niniejszej pracy za istotne uznane zostanie również?;
    • w swoich badaniach wezmę również pod uwagę?
  1. Jest to ciekawe zagadnienie z racji tego, że badania nad samym językiem używanym przez kobiety i mężczyzn są bardzo interesujące
  • Unikamy tautologii.
  • Unikamy strumienia świadomości.
  • Unikamy ?wielosłowia?.
  • Każde zdanie coś wnosi ? prowadzi czytelnika dalej założoną przez nas drogą.
  1. Jednocześnie interesowałoby mnie to, jak inna struktura gramatyczna związków wpływa na zmianę obrazowania
  • Precyzyjnie formułujemy myśli.
  • Uważamy na brakujące dopełnienia, zgodność podmiotu w poszczególnych zdaniach itp.
  1. Autor pracy przebrnie więc przez kolejne tradycyjne gatunki literackie kraju, obecne w sonetach od początku ich istnienia i mające znaczący wpływ na ich powstanie??
  • Unikamy słów wartościujących.
  • Unikamy konstrukcji sugerujących wartościowanie.
  • Opisujemy stan rzeczy, a nie oceniamy go.
  1. przeciwnicy liberalizacji prawa narkotykowego zdają się częściej wykorzystywać wygodniejszy i prostszy do skonstruowania obraz wrogów zdrowia publicznego
  • Unikamy prezentowania własnych opinii o świecie.
  • Przedstawiamy wyniki badań bądź hipotezy:
    • jasne, że jest to hipoteza;
    • możemy uzasadnić stawianie takiej hipotezy;
    • hipotezy testujemy ilościowo.
  1. ?Poprzez pobyt za granicą mocno rozwija się intuicja językowa, która odgrywa ważną rolę w przypadku braku konkretnej wiedzy??
  • Unikamy stwierdzeń dotyczących związków przyczynowo-skutkowych, których:
    • nie dowiedliśmy w badaniach;
    • nie znamy z literatury.
  1. ?Moją pracę licencjacką chciałbym rozpocząć od postawienia głównego problemu badawczego??
  • Piszemy o temacie, nie o sobie J.
  • Deklarujemy, co zrobimy, a nie ? jakie są nasze chęci/marzenia/pragnienia.
  1. Uzyskane wyniki i ich analiza może pomóc ograniczyć te problemy
  • Stawiamy sobie ambitne cele, ale nie zarzucamy nimi czytelnika.

Trochę porządku

Anglosaska struktura akapitu:

  • jeden akapit, jeden temat;
  • układ:
    • zdanie wprowadzenia (opcjonalne);
    • teza;
    • argumenty przemawiająca za tezą/rozwinięcie tezy;
    • kontrargument (opcjonalne).

Wujek dobra rada

  • Używaj tylko słów, których znaczenia jesteś pewny.
  • Używaj takich zdań złożonych, w których sam się nie gubisz.
  • Uzasadniaj podejmowane decyzje.

Podsumowanie 3P: PRECYZJA – PEWNOŚĆ – PORZĄDEK

  • PRECYZJA:
  • słowa – w ich właściwym, dokładnym znaczeniu;
  • zdania – zgodność podmiotu z orzeczeniem (też merytoryczna ;)), wszystkie elementy zdania;
  • zdania złożone – sensowne połączenia, właściwe użycie spójników.
    • PEWNOŚĆ:
  • tylko twierdzenia, co do których mamy pewność;
  • tylko związki, co do których mamy pewność;
  • tylko to, o czym możemy orzekać na podstawie literatury lub badań (np. nie o intencjach, stanach mentalnych mówcy);
  • szczególnie uważamy na: związki przyczynowo-skutkowe.
    • PORZĄDEK:
  • jeden akapit, jeden temat;
  • czytelna narracja;
  • prowadzenie czytelnika przez to, co wcześniej ustaliliśmy i uporządkowaliśmy.

Technikalia – szczegóły

  • Pytań w zdaniu nie rozpoczynamy dużą literą i nie kończymy znakiem zapytania, np. Istotne wydaje się pytanie, jak język wpływa na pozycję kobiet.
  • Przypisy zaczynamy dużą literą i kończymy kropką.
  • Przy wypunktowaniach na końcu stawiamy kropkę lub średnik.
  • Ilość dotyczy niepoliczalnych, a liczba
  • Przymiotnik w stopniu wyższym wymaga uzupełnienia typu od/niż, np. te czynniki mogą powodować mniejszą liczbę błędów niż w przypadku osób uczących się jedynie w szkole.